Social Media: tuurlijk!

Wordt de laatste tijd een beetje social media-moe. Bijna elke congres/seminar of vakbladenspecial gaat er over. En de ‘gespecialiseerde’ bedrijfjes schieten weer als vanouds als paddestoelen uit de grond. Klinkt bekend. Er is een nieuwe goldrush ontdekt; een onderwerp waar elke marketeers vol twijfel van is. En dan is er dus geld te verdienen. Onzekere marketeers zijn de makkelijkste prooi die er is.

Want wat we in het gebabbel over sociale media vergeten is, dat Internet vanaf het prilste begin een nogal sociaal media is geweest. Voor Internet grootschalig zijn entree maakte, waren er al BBS-en (Bulletin Board Systems) die welig tierden vanwege hun sociale opzet. Fora waren er ook al voor er websites waren. En menig succesvolle website is vandaag de dag juist succesvol vanwege z’n forum. En voor de twijfelaars: een forum is een sociaal medium. Tuurlijk. We hebben nu Twitter, Hyves en Facebook. En het gebruik van dat alles is nogal toegenomen. Maar neem eens de moeite om in willekeurig welk winkelcentrum op de eerste de beste voorbijganger af te stappen en vragen naar Twitter… Grote kans dat het tot een handgemeen ontstaan uit onbegrip uitloopt. En ja, er zijn 10 miljoen Hyvesprofielen. Maar we weten ook dat die niet alle 10 miljoen even heftig en frequent gebruikt worden. Leuk om eens te proberen. Been there, done that. Kan weer meepraten op het schoolplein en in de kantine op het werk. Maar het maakt geen fundamenteel en bestendig onderdeel van onze sociale gedragingen uit. Het is als bij zoveel: en-en. Het nieuwe komt erbij, terwijl het oude ook blijft. Een stukje substitutie, een kleine verschuiving. Ondertussen worden er meer flatscreens verkocht op basis van de aanbiedingen in de huis-aan-huis-folder dan op basis van enthousiaste Tweets…

Ik heb kennelijk gewoon weer eens behoefte aan proportionaliteit. Wel vaker last van als een markt oververhit raakt en elk realiteitsbesef uit het oog verliest. Marketeer, twijfel niet. Laat je niet gekmaken. Vraag eens rond. Desnoods via Twitter (#durftevragen), realiseer je dat Dell $ 10 miljoen verdient aan de verkoop van refurbished PC’s via Twitter. Verzin ook zo’n concrete businesscase en doe dat dan vooral. Stop het gebabbel. Zolang dat nog kan, heeft Nederland het dieptepunt van de crisis nog niet bereikt.

Comments

Leave a Reply